Yleiset sopimusehdot

1 Sopimuksen osapuolet ja voimaantulo

Näitä sopimusehtoja sovelletaan sopimukseen, jossa osapuolina ovat Aimomieli Oy, jota tässä asiakirjassa nimetään palveluntarjoajaksi, sekä palvelun tilannut asiakas. Näissä sopimusehdoissa määritellään asiakkaan käyttöoikeuden ehdot palveluntarjoajan tarjoamiin palveluihin. Nämä sopimusehdot tulevat voimaan, kun asiakas vahvistaa tilauksen. Muutokset sopimukseen on tehtävä kirjallisesti.

2 Maksut ja hinnat

Asiakas suorittaa maksun sovitun mukaisesti. Maksuehto on 14 pv laskun päiväyksestä. Mikäli maksu myöhästyy, on palveluntarjoajalla oikeus periä eräpäivän jälkeiseltä ajalta kulloinkin voimassa olevan korkolain mukaista viivästyskorkoa. Maksuhuomautuksesta peritään viisi (5) euroa. Mikäli maksua ei maksuhuomautuksen jälkeen makseta, siirretään se perintään. Perintäkuluista vastaa asiakas.

Mikäli erääntynyttä maksua ei ole suoritettu 30 vuorokauden kuluessa erääntymisestä, on palveluntarjoajalla oikeus estää palveluiden käyttö. Palvelun käytön estotilanteissa palveluntarjoajalla on oikeus periä koko laskutuskauden mukainen maksu. Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa palvelun hintaa alan yleisten kustannusten nousua vastaavalla tavalla laskutusjakson alusta lukien. Hinnanmuutoksesta ilmoitetaan asiakkaalle kirjallisesti vähintään kolmekymmentä (30) päivää ennen muutoksen voimaantulopäivää.

3 Voimassaolo ja irtisanominen

Sopimus on voimassa laskutuskauden kerrallaan, ja se jatkuu, mikäli sopimusta ei ole irtisanottu 30 päivää ennen uuden laskutuskauden alkua. Laskutuskausi on vuosi. Irtisanominen tapahtuu kirjallisella irtisanomisilmoituksella. Maksettuja laskutuskauden maksuja ei palauteta. Asiakas on velvollinen suorittamaan sopimuksen mukaisen korvauksen irtisanomisilmoituksen tekemisajankohtaan saakka tehdyistä toimenpiteistä sekä niistä toimenpiteistä, jotka sen jälkeen sopimuksen päättymiseen saakka tehdään asiakkaan edellytysten mukaisesti.

Palveluntarjoajalla on oikeus purkaa sopimus päättymään heti, jos asiakas ei noudata sopimusehtoja ja sopimusrikkomus on olennainen. Jos asiakas ei ole korjannut menettelyään kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa palveluntarjoajan kirjallisesta huomautuksesta, rikkomusta pidetään olennaisena. Palveluntarjoaja voi purkaa sopimuksen toistaiseksi voimassa olevien ja määräaikaisten sopimusten osalta päättymään välittömästi myös silloin, jos asiakas on jättänyt suorittamatta erääntyneen maksun ja viivästys on jatkunut kolmekymmentä (30) päivää, asiakas on asetettu konkurssiin tai selvitystilaan, asiakas on todettu ulosotossa varattomaksi, asiakas häiritsee muuta verkkoliikennettä tai asiakas käyttää tietoverkkoa laittomaan tai hyvän tavan vastaiseen toimintaan. Sopimuksen päättyessä tällä perusteella palveluntarjoajalla on oikeus periä koko laskutuskauden mukainen maksu. Mikäli asiakkaan toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuu palveluntarjoajalle tai kolmannelle osapuolella haittaa, vastaa asiakas haitan korjaamisesta ja korvaamisesta.

Sopimuksen päättyessä palveluntarjoaja lopettaa palvelun tuottamisen.

4 Immateriaalioikeudet

Asiakas vastaa itse tuottamansa tai toimittamansa sisällön oikeellisuudesta, käyttö- ja tekijäinoikeuksista sekä lainmukaisuudesta. Palveluntarjoaja vastaa oikeuksista ja niiden hankinnasta silloin, kun niiden hankinta sisältyy tilaukseen. Palveluntarjoaja vastaa tekstisisällöstä vain, jos sisällöntuotanto on lisäpalveluna tilattu. Silloinkin asiakas on velvollinen tarkistamaan asiasisällön oikeellisuuden.

5 Palveluntarjoajan vastuut ja velvollisuudet

Palveluntarjoaja vastaa siitä, että palvelu on toimitettu sovittuna ajankohtana. Toimitus katsotaan tapahtuneeksi, kun palvelu on käytettävissä. Palveluntarjoaja ei vastaa viivästyksistä tai muista vahingoista, jotka aiheutuvat asiakkaan tai mahdollisten asiakkaan alihankkijoiden toimesta.

Palveluntarjoaja pyrkii korjaamaan oman tuotteen ja palvelun osalta viat mahdollisimman pian normaalina työaikana. Palveluntarjoaja vastaa välittömistä vahingoista, joiden osoitetaan johtuvan sen laiminlyönnistä tai tuottamuksesta. Vahingonkorvausvastuu rajoittuu enintään kahden (2) kuukauden kiinteitä kuukausimaksuja vastaavaan määrään. Vahingonkorvausta on vaadittava kirjallisesti 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun vahingonkorvauksen perusteena oleva virhe havaittiin tai se olisi pitänyt havaita taikka viivästystapauksissa siitä, kun toimitus on tapahtunut.

Palveluntarjoaja ei vastaa välillisistä vahingoista, joina pidetään mm. tiedon tai tiedoston menetyksistä aiheutuvia vahinkoja. Palveluntarjoaja ei vastaa varallisuuteen kohdistuvista tai yllättävistä asiakkaan työsuorituksen virheellisyydestä taikka puutteellisuudesta johtuvista vahingoista. Palveluntarjoaja ei vastaa seuraamuksista, joita asiakkaan omat tai sen sallimat taikka mahdollistamat toimet tietoverkossa tai muuten tämän palvelun nojalla mahdollisesti aiheuttavat.

Palveluntarjoaja ei vastaa kolmannen osapuolen tai tahon käyttöympäristöä koskevien palvelujen, tietojen eikä muun saatavan informaation sisällöstä tai toimivuudesta eikä näistä aiheutuvista häiriöistä. Palveluntarjoaja ei vastaa kolmannen osapuolen tai tahon käyttöympäristöstä tai jostain muualta tulevasta asiakkaaseen tai tietojärjestelmään kohdistuvasta häirinnästä tai luvattomasta käytöstä tai luvattoman käytön yrityksestä taikka jostain näihin rinnastettavasta seikasta tai tapahtumasta eikä muiden kolmansien osapuolten virheistä. Palveluntarjoaja ei vastaa seuraamuksista, joita asiakkaan omat tai sen sallimat taikka mahdollistamat toimet tietoverkossa tai muuten tämän palvelun nojalla mahdollisesti aiheuttavat.

Palveluntarjoajan ylläpitopalveluun sisältyy ohjelmallinen palvelinylläpito eli palvelun toimivuudesta vastaaminen. Selvyyden vuoksi osapuolet toteavat, että mikäli asiakas esittää reklamaation, vikailmoituksen tai selvityspyynnön palveluntarjoajalle, on asiakas velvollinen korvaamaan työstä aiheutuvat kulut, mikäli ei voida osoittaa, että katkos tai vika aiheutuisi palveluntarjoajan toiminnasta. Palveluntarjoaja ei vastaa mahdollisen kolmannen osapuolen virheistä. Palvelukatkostilanteissa asiakkaan tulee palvelua käyttäessään aina ensimmäiseksi varmistaa omien yhteyksiensä toimivuus. Näin vältetään mahdolliset turhat kustannukset, joita aiheutuu asiakkaan pyynnöstä tehdyistä tarkistus- ja korjaustöistä.

6 Asiakkaan vastuut ja velvollisuudet

Asiakkaan tulee tehdä palvelun vastaanottotarkastus seitsemän (7) päivän kuluessa siitä, kun palveluntarjoaja on toimittanut palvelun asiakkaalle. Palvelu katsotaan toteutetuksi, kun se on käytettävissä ja siitä on ilmoitettu asiakkaalle. Reklamaatiot puutteista tai virheistä on tehtävä kirjallisesti kohtuullisen ajan kuluessa toimituksesta. Tämän jälkeen toimitus katsotaan hyväksytyksi. Vähäiset puutteellisuudet tai viat, jotka eivät olennaisesti häiritse tuotteen tai palvelun käyttämistä, eivät ole esteenä toimituksen hyväksymiselle, mutta palveluntarjoaja pyrkii ilman aiheetonta viivästystä korjaamaan virheet. Virheilmoituksen yhteydessä asiakkaan on ilmoitettava kirjallisesti, yksityiskohtaisesti ja ymmärrettävästi, miten virhe ilmenee. Virhe ei oikeuta asiakasta purkamaan sopimusta ilman erillistä sopimusta palveluntarjoajan kanssa.

Asiakas vastaa käyttäjätunnuksiensa käytöstä ja sitoutuu säilyttämään salasanansa siten, etteivät ne joudu sivullisten tietoon.

7 Henkilötietojen käsittely

Palveluntarjoaja käsittelee henkilötietoja Asiakkaan toimeksiannosta ja liittyen sovittuihin toimituksiin ja palveluihin, mukaan lukien verkkosivuston rakentaminen, pienkehitys, web-analytiikka, hakukone- ja konversio-optimointi, verkkomainonta, tuki, ylläpito ja hosting. Asiakkaan verkkosivusto sisältää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisen henkilörekisterin sivuston ylläpitäjien (Asiakkaan edustajia) käyttäjätilien muodossa.

Lisäksi sivusto sisältää, tai Asiakas saattaa haluta sivustolle myöhemmin lisättävän myös muita henkilörekistereitä, kuten sisällöntuottajat, valokuvaajat, organisaation henkilöstön tai yhteyshenkilöiden kuvat ja yhteystiedot, yhteydenottolomakkeen lähetykset, chat-viestien lähetykset tai rekisteröityneet käyttäjät.

Asiakkaalla on, tai Asiakas saattaa haluta ottaa myöhemmin käyttöön, uutiskirjetyökalun, jonka vastaaottajalistat ovat asetuksen mukaisia henkilörekistereitä.

Asiakkaalla on, tai Asiakas saattaa haluta ottaa myöhemmin käyttöön verkkokauppaominaisuuksia, joiden käytöstä muodostuu asetuksen mukaisia henkilörekistereitä, kuten verkkokaupan asiakkaat ja tilaukset.

Asiakkaalla on, tai Asiakas saattaa haluta ottaa myöhemmin käyttöön uudelleenmarkkinointilistoja, jotka ovat asetuksen mukaisia henkilörekistereitä.

Asiakkaalla on, tai Asiakas saattaa haluta ottaa myöhemmin käyttöön kävijäseurantatyökaluja, jotka keräävät asetuksen mukaisia henkilörekistereitä.

Myös sivustolla, uutiskirjeissä tai muissa järjestelmissä julkaistavien kuvien ja dokumenttien metatiedot saattavat sisältää tekijänoikeuksiin liittyviä henkilötietoja.

Siinä tapauksessa, että verkkosivustolle lisätään Asiakkaan pyynnöstä uusia osia, jotka edellyttävät henkilötietojen käsittelyä, tulee uusien osien käsittely tämän sopimuksen alaiseksi ilman erillistä sopimusta.